7 Mayıs 2014

DIY Prova Mankeni / DIY Dressform Tutorial


Dikiş dikerken, hele de daha önce kullanmadığım bir kalıpla çalışırken beni en çok strese sokan soru "Kalıbı üzerime nasıl oturtacağım?" olur. Kendi ölçülerinizi baz alarak kalıp üzerinde düzenlemeler yapmak bir yöntem. Ama bana göre fazla uzun, detaylı ve sıkıcı. Dikerken çabuk darlanan, bir an önce bitsin isteyen bir tipim. Kumaşı biçmeli, düzeltmeleri üzerimde yapıp, bitirivermeliyim hemen. 

Dikenler bilir, bu öyle kolay bir süreç olmaz çoğu zaman. Evde tek başınayken üzerinizdeki kıyafete nasıl prova yapacaksınız? Bunun için de prova mankenleri var. Ben de dikişe ilk başladığımda bir heves Eminönü'nden gidip almıştım bir tane. Tabii plastikten standart bir 36 beden. Omuzları benden geniş, beli ince ve kalçası oldukça geniş bir manken. Neredeyse hiç kullanmadığımı söylememe gerek yok sanırım. 

Geriye kalıyor iki çare; bedeninize göre ayarlanabilir bir prova mankeni almak ( ki ona vereceğim parayla overlok makinası almayı tercih ederim!) veya KENDİNİZ YAPMAK! İşte benim kopyam, prova mankenimin yapılış öyküsü...


Nette bununla ilgili çok sayıda foto ve video tutorial var. Kendi vücudunuzun bir kopyasını çıkarabilmek için birinin sizi evire çevire bantlaması gerekiyor. Ben bu işe asla gönüllü olmayan, her yapalım dediğimde köşe-bucak kaçan koca kişisini haftasonu kanepede pineklerken boş anında yakaladım ve elimde bantlarla "hadi yapalım!" diye aniden kolundan çekiştirdim. Biraz homurdandı ama kırmadı sağolsun. Bantlama sürecini uzun uzun anlatmayacağım. Nette farklı yönlerde, farklı şekillerde bantlama teknikleri kullanılmış. Önemli olan göğüs kupunun şekline dikkat ederek düzgünce bantlamak. 

Ben kağıt maskeleme bandı kullandım. Bantlamaya başlamadan önce atabileceğiniz eski bir t-shirt giyip, boyun ve kol ağızlarına streç film sarmak gerekiyor. Sonra size düşen kıpırdamadan dimdik durmak, eşinizin görevi de sizi düzgünce bantlamak.


Bu da arkadan görünüş. İçinde nefes alamadığım kaskatı duruşumdan belli oluyor zaten. Bantlama işlemi bittikten sonra arkada orta hatta düz bir çizgi çiziyoruz. 


Bu çizgi boyunca arkadan keserek kalıbı çıkarıyoruz üzerimizden. T-shirt de kesilecek tabii. Aman sutyene dikkat!


Çıkardıktan sonra arkadan kestiğimiz yeri boylu boyunca bantlayarak birleştiriyoruz yeniden. İçini dolduracağımız için sağlam bantlamak gerekiyor. Ben japon yapıştırıcısı ile güçlendirdim bantları. Maskeleme bantları çok sağlam tutmuyor malum.


Boyun açıklığına uygun ölçüde bir mukavva kesip, bantla sabitliyoruz.


Kol açıklığı için de aynısını yapıyoruz.


Mankenimiz yavaş yavaş şekillenmeye başladı. Şimdi asıl sorun onu nereye yerleştireceğimiz. Çünkü düzgün duracağı ve rahat kullanılacağı bir biçimde yerleştirmek lazım. Ben eski prova mankenimin ayağını kullandım. Sizin böyle bir ayağınız yoksa elbise askısına asıp, o şekilde de kullanabilirsiniz.

Gövde kısmını çıkarıp üzerine karton bir rulo sabitledim. Sanırım taşınmada atmayıp sakladığım birşeydi bu, balkondan çıktı. 


Rulonun üst kısmına da karşılıklı iki delik açıp içinden bir kalem geçirdim. Bu ruloyu mankenimizi hareketsiz tutsun diye içinden geçireceğiz. Kalem de boyun kısmına takılıp, sabit durmasını sağlayacak. Takmadan önce boyun açıklığına bir delik açmak da gerekiyor. Kalemden yukarıda kalan kısım dışarıya çıkacak. 


Çubuğu mankenin içinden geçirdikten sonra içini doldurmaya başlayabiliriz. Ben elyaf kullandım ama poşet veya gazete de olur. Özellikle boyun, göğüs, kol gibi boşlukları iyice doldurmak gerekiyor. 


Son olarak da bir tarafından kestiğimiz bir mukavvayı çubuktan geçirip, alt kısmına yerleştiriyoruz. Ölçüsüne göre kesiyor ve güzelce bantlayarak sabitliyoruz.


Burada da sağlam olması gerektiği için japon yapıştırıcısından faydalandım.


İşte mankenimiz kullanıma hazır. Son olarak mankenin ölçüleri ve kendi ölçülerimizi ölçüp karşılaştırıyoruz. Benimkinin beli benden 1 cm ince olmuş, nasıl sıkı bantladıysak artık ;p

Henüz mankenimi kullanarak diktiğim birşey olmadı ama kuplu gömlek ve bluzlarımı giydirdim, cuk oturdu valla. Şimdiye kadar niye yapmamışım diye kızdım kendime. Artık dikişlerim daha hızlı ve stressiz olacak, nasıl mutluyum anlatamam! Şiddetle tavsiye ediyorum, hepimizin olmalı birer tane.

Hadi iş başına ;D

62 yorum:

  1. Çok güzel gözüküyor. Çok ta kolay yapmışsınız gibi anlatmışsınız. Ama biraz uğraştııcı bir şeye benziyor sanki. Hele ki eşten yada başka birinden yardım istenecek olması beni bir hayli düşündürüyor. Çok faydalı olduğu kesin. Siz güle güle kullanın...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir zorluğu yok aslında. nasıl yapacağımı kafamda şekillendirdikten sonra el oyalaması dışında birşeyi yok. teşekkür ederim :))

      Sil
  2. Çok da güzel anlatmışsın canım, ellerine sağlık..

    YanıtlaSil
  3. Harikasın:) çok heveslendim bende yapıcam valla:)))

    YanıtlaSil
  4. harika fikir bayıldım doğrusu.
    Ellerinize sğlık :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fikir benim değil tabii ama teşekkürler yine de :))

      Sil
  5. Canim ellerinize saglik ne kadar ugraşmişsiniz bir ara bende düsündüm ama okadar ugrasmsya ragmen bir şey ortaya cikartamam diye vazgeçtim sonra netten buldum zarzor38 beden ama sizinki harika görünüyor güle güle kullanin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ölçülerime yakın bir tane bulsam ben de hazır alırdım tabii. ama uğraştığıma değdi neyse ki :))

      Sil
  6. kıskandıım yaa :)
    ne zamandır manken alayım diyorum ama dediğin gibi ölçülerimiz tutmayacak, en iyisi yapmak sanırım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kıskanma Hande'cim, hemen topla koli bantlarını ;D

      Sil
  7. Ne kadar güzel bir şey yapmışsınız. Bayıldım!! en kısa zamanda kendi işlerimi bitirdikten sonra sanırım böyle birşey yapabilirim : )

    YanıtlaSil
  8. Bu mankenden hep yapayım diyorum sonra beceremeyeceğimden korkarak vazgeçiyorum :) Sonra bi vesile ile yeniden karşıma çıkıyor :)) Sizinki de çok çok güzel olmuş.Ellerinize sağlık. Bende bir gün gaza gelirim inşallah :) Hatta bütün malzemeler var evde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. niye beceremeyesiniz ki? öyle düşünmekle zaman kaybetmeyin, koyulun işe ;))

      Sil
  9. Çok güzel olmuş,ellerinize saglik,benim mankwnimde plastikti,üzerini kumaşla kaplamısdim,rahat kullanayım diye,ama bend bir beden büyük.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beden tutmayınca zor oluyor çalışmak. emin olamayıp yine giyip-çıkarıyordum sürekli ben.

      Sil
    2. haklısın,ilk fırsatta yapmayı duşunuyorum,tesekkur ederim canım

      Sil
  10. Çok çok güzel olmuş, dikişte yeniyim, sadece çocuklara ya da eve birşeyler dikiyorum. Bu mankenleri dekoratif olarak bile çok beğeniyorum, senin yaptığın da çok güzel olmuş. Ellerine Sağlık :) Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beğenmene sevindim Esin, teşekkür ederim :))

      Sil
  11. bu benimde hep yaomak istediğim bir şey...bişey dikiceğimden değil,dekor amaçlı:) ellerine sağlık,çok da güzel olmuş,güle güle kullan...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla sen alasını yaparsın Sibel'cim. şöyle üzerini de desenli kağıtlarla dekore edersin, oooh mis ;DD

      Sil
  12. Mankenin hayırlı olsun. Sanki hazır prova mankeniyle ölçülerin aynı gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yok değil valla, o abla tam bir kum saati ;p

      Sil
  13. benim çocuklar beni seve seve bantlarlar heralde...

    YanıtlaSil
  14. Harika , biz de yapmıştık eşimle benim de prova alırken çok işime yarıyor.Ancak mankenin kollarındaki fazlalıkları kesip sıfırlamak gerekti zira o şekilde kollu haliyle kıyafet üstünde hiç güzel durmuyordu, atmayı bile düşünmüştüm, ama kolları kesince çok işime yaradı. sen de güle güle kullan, çok muntazam olmuş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de bir elbise diktim dün, kollar fazlalık yapıyor gibi gerçekten, biraz kullanayım da bakalım..

      Sil
  15. Ellerine sağlık süper olmuş. ..

    YanıtlaSil
  16. Tebrik ederim gerçekten,kendi ölçüne göre manken yaptırmak gereksiz pahalı..Süper olmuş..

    YanıtlaSil
  17. siz gerçekten bir harıkasınız.bu fikir süper gerçekten ellerinize sağlık.zamanında bende yapmıştım minik bir manken çok sıkıcı ve teferruatlıydı.bu ise olağanüstü.güzel günlerde kullanın .sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim güzel sözleriniz için :))

      Sil
  18. Ellerinize sağlık :) Birkaç sene önce ben de aynısını yapmıştım internetten görüp, hatta blogda da yayınladım.. Ama sonra ne yaptım biliyor musunuz :)) Bir iki elbiseyi üstünde diktim.. baktım rahat edemiyorum. illa kendi üstümde görecem.. çöpe gitti benim safinaz :))ama siz kullanırsınız mutlaka , dikiş bilginiz çok iyi, prova mankeni kullanmak ta insanın işini kolaylaştıran birşey zaten..keyifle kullanın çok güzel şeyler dikin, giyin, gezin, salının, bizimle de paylaşın, sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şimdilik bir elbise diktim ben bununla. yine bir-iki kez giyip denedim tabii. ama bakalım uzun vadede kullanacak mıyım? güzel sözlerin için ayrıca teşekkür ederim :))

      Sil
  19. elinize sağlık çok başarılı olmuş :) ben de yapmak istiyorum uzun zamandır ama bantlıyacak biri yok :D

    YanıtlaSil
  20. Doğrusu ne diyeceğimi bilemiyorum, harkulade bir çalışma olmuş!! Bayıldım:) Bu tarz başka çalışmalarda gördüm ama böyle mükemmelini görmedim! Çok özenli çalışılmış ve anlatılmış, harika bir yayın olmuş!! Tebrik ederim:).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok çok teşekkür ederim, şımarıyorum bak ;D

      Sil
  21. Bravo : ) çok güzel olmuş. Güzel günlerde kulanılsın

    YanıtlaSil
  22. Harika olmuş! Ben de görüyordum yabancı bloglarda ama cesaret edemiyordum. Süpersin:)

    YanıtlaSil
  23. O kadar da homurdanmadım be abartma :-)

    YanıtlaSil
  24. Blogunu yeni kesfettim canım, bende de blog açma hevesi oldu valla ne yalan söyleyim. Çok becerikli ve güzelsin maşallah. Öptüm. Ayşegül

    YanıtlaSil
  25. Şahane olmuş tebrik ediyorum sizi :)

    YanıtlaSil
  26. Bu meretten bende yapacağım. Artık her diktiğimin üzerime bol olması, kol oyuntularının böbreğe kadar inmesi vs. olmasından dikişten soğudum. Kesin yapacağım. Süper olmuş ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yap yap, çok rahat oluyor valla. özellikle üstleri dikerken giy-çıkar yapmıyorum artık ben.

      Sil
  27. harika, görüp görüp cesaret edemiyordum, gaza geldim, en kısa zamanda deneyeceğim inşallah... teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En kısa zamanda demiştim ama ancak bugün bantlama işini tamamlayabildim. Şimdi içinin dolduracak malzemeyi temin edip tamamlamaya kaldı iş. Kocabeyi ikna edince hemen onunla yapmam gereken tarafı hallettim. Teşekkürler paylaşımınız için.

      Sil
    2. güle güle kullanın o zaman ;))

      Sil
  28. Ay sizinki çok güzel olmuş. Ben de yaptım ama böyle güzel durmuyor, korkuluk gibi yaw:) Bandı da yanlış almışım sanırım, iğneler içine girince yapışkanlı çıkıyor:) Emeğinize değmiş kesinlikle.

    YanıtlaSil